TINGGALKAN LINK BLOG ANDA DI SINI!!

SAYA AKAN LAWAT ANDA KEMBALI.. INSYA ALLAH



Syarat baru nak apply kad kredit


Sesapa yang nak mohon kad kredit, Bank Negara Malaysia telah mengumumkan syarat baru yang lebih ketat berkuatkuasa serta-merta.

Syarat-syarat kelayakan untuk mendapatkan kad kredit baru:
  1.  pendapatan minimum RM24,000 setahun, sebelum ni RM18,000 je
  2.  pemegang kad yang berpendapatan RM36,000 setahun atau kurang, hanya boleh memiliki kad kredit daripada dua pengeluar kad saje
  3. bagi yang dah ada kad kredit lebih daripada dua pengeluar kad diberi tempoh hingga akhir tahun ini untuk menentukan pengeluar kad yang menjadi pilihan hati
  4. bagi kad kredit yang dibatalkan, kena settlekan hutangnya dalam masa 2 tahun
Dah tu, skarang ni had maksimum kredit yang diberikan kepada pemegang kad berkenaan tidak boleh melebihi dua kali ganda pendapatan bulanan mereka.

Ada sebab BNM buat gitu, untuk kebaikan korang gak, kan... nak menggalakkan pemegang kad kredit mengamalkan pengurusan kewangan berhemat supaya dapat dikawal.






2 comments:

ERYNAAKMA said...

baguslah tu...kalau tak sibuk dorang tercongok kat opis2 orang paksa suruh amik kad...nyampah tul

KakNeng said...

ye betul3x